Happy,Businesspeople,Handshaking,After,Deal,Or,Interview,At,Office

De onmisbare rol van vertrouwenspersonen op de werkvloer

Naar alle waarschijnlijkheid zal de Eerste Kamer binnenkort instemmen met nieuwe wetgeving omtrent vertrouwenspersonen. Dit heeft als gevolg dat bedrijven met meer dan 10 werknemers, verplicht worden om een vertrouwenspersoon in te schakelen. Met de binnenkort verplichte aanstelling van een vertrouwenspersoon, is het tijd om de rol en het belang van deze functie te belichten.

Een essentiële rol voor een positieve werkcultuur

De rol van een vertrouwenspersoon is veelomvattend en van onschatbare waarde. Allereerst fungeert een vertrouwenspersoon als een toegankelijk en vertrouwelijk aanspreekpunt voor werknemers die te maken krijgen met problemen zoals pesterijen, discriminatie, seksuele intimidatie en andere vormen van ongewenst gedrag op de werkvloer. Door een luisterend oor te bieden en empathisch te reageren, kunnen vertrouwenspersonen een veilige omgeving creëren waar werknemers zich vrij voelen om hun zorgen te uiten.

Het nut van een vertrouwenspersoon reikt echter verder dan alleen het bieden van een luisterend oor. Vertrouwenspersonen zijn ook getraind om te bemiddelen bij conflicten en om werknemers te begeleiden bij het vinden van passende oplossingen voor hun problemen. Hierdoor kunnen zij bijdragen aan het voorkomen van escalatie van conflicten en het bevorderen van een positieve werkcultuur gebaseerd op respect en vertrouwen.

Een blik op de toekomst: verplichtstelling en wetgeving

De recente ontwikkelingen rondom de verplichtstelling van vertrouwenspersonen tonen aan dat de maatschappij steeds meer waarde hecht aan het belang van een veilige werkomgeving voor alle werknemers. Het initiatiefwetsvoorstel dat momenteel in behandeling is, markeert een belangrijke stap naar het verankeren van de rol van vertrouwenspersonen binnen organisaties.

Werkgevers kunnen er voor kiezen om een interne vertrouwenspersoon aan te nemen, maar voor kleine onderneming zal een extern vertrouwenspersoon financieel aantrekkelijker zijn. Een extern vertrouwenspersoon heeft daarnaast ook andere voordelen, die ook voor grotere werkgevers interessant kunnen zijn. Zo staat een extern vertrouwenspersoon écht buiten de organisatie en is er geen sprake van een ‘verkapte collega’, hij of zij is onafhankelijk en integer. Werkverzuim heeft vanuit haar netwerk een breed aanbod aan gecertificeerde vertrouwenspersonen, die klaar staan om in uw organisatie de werksfeer te beschermen en waar mogelijk te verbeteren.

Het invoeren van het nieuwe beleid vergt tijd en zorgvuldigheid. Daarom is het wetsvoorstel niet direct van kracht en is er afhankelijk van de grote van de organisatie, sprake van een invoertermijn. De ruime invoertermijnen moeten (kleinere) bedrijven genoeg ruimte geven om hun beleid aan te passen, voordat de overheid zal handhaven.

De verplichtstelling van een vertrouwenspersoon markeert een belangrijke verschuiving naar een meer ondersteunende en inclusieve werkcultuur. Door te voldoen aan deze nieuwe wetgeving en actief te investeren in het welzijn van werknemers, kunnen bedrijven niet alleen voldoen aan hun wettelijke verplichtingen, maar ook profiteren van een gezondere en productievere werkomgeving voor iedereen.

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Heb je vragen over dit onderwerp?

Laat het Werkverzuim weten door contact met ons op te nemen!

Direct contact met ons opnemen?

Wij staan klaar om je te helpen bij verzuimbegeleiding!