Jaarlijks worden veel mensen geconfronteerd met (een groot) verlies. Rouw is geen ziekte, maar kan wel leiden tot een ziekmakende situatie. Wanneer een medewerker met een groot verlies is geconfronteerd, neemt hij/zij het verdriet mee naar het werk, rouw kun je immers niet aan en uitzetten. Rouw wordt door een ieder anders en op zijn/haar eigen wijze beleefd. Dit maakt het voor een werkgever niet altijd gemakkelijk hoe hier mee om te gaan.
Iedere vorm van verlies leidt tot rouw
Veel voorkomende oorzaak van rouw is het verlies van een geliefde. Maar ook een echtscheiding, een ernstige medische aandoening of gedwongen verkoop van een huis leidt tot een vorm van rouw. Alhoewel rouw geen ziekte is, kun je er letterlijk en figuurlijk goed ziek van zijn. Ook kan rouw leiden tot grote veranderingen in het leven van uw medewerker.
Na een groot verlies kan het helpen om weer aan het werk te gaan. Werk geeft structuur aan het leven en door in contact te zijn met anderen kan werken helend zijn. Helaas werkt dat niet altijd zo en is werken alleen helend als in de directe werkomgeving erkenning, acceptatie en zorg is. Wanneer dit niet aanwezig is, kan rouw tot (lang) verzuim leiden.
De rol van werkgever, leidinggevende en/of collega’s is dus van groot belang. Hoe hier mee om te gaan is voor iedereen anders. In “Hoe werkt rouw?”, worden verschillende handreikingen gegeven voor werkgevers, leidinggevende, hr- medewerkers en collega’s. Daarnaast bevat het heldere tips en zijn er ervaringen uit het werkveld opgenomen. Dit maakt het een nuttig naslagwerk. Wilt u in het bezit komen van deze handreiking, neem dan contact met ons op.
Sinds enkele maanden hebben wij een gecertificeerde rouw- en verliestherapeute in ons netwerk van zorgprofessionals opgenomen. Het eerste consult van een uur is altijd gratis. Er vindt een intake/kennismaking plaats en er wordt gekeken of de benodigde klik er is. Daarna zal er een behandelplan worden opgesteld. De gesprekken kunnen bij uw medewerker thuis, online of bij ons op kantoor plaatsvinden. Meer weten? Wij horen graag van u.