Op grond van de Arbowet bent u als werkgever verplicht om aandacht te besteden aan ongewenste omgangsvormen, zoals pesten, seksuele intimidatie, discriminatie of agressie en soms zelfs geweld. De gevolgen van ongepaste omgangsvormen en soms ogenschijnlijke “onschuldige” grapjes of opmerkingen, kunnen enorm groot zijn. Medewerkers voelen zich niet meer veilig op hun werkplek, zijn minder productief, gaan een andere baan zoeken of melden zich zelfs ziek.
Ongewenste omgangsvormen kunnen volgens onderzoek worden voorkomen door de aanwezigheid/inzet van een vertrouwenspersoon.
Wat doet een vertrouwenspersoon?
Samengevat doet een vertrouwenspersoon het volgende:
- Het bieden van een luisterend oor en het begeleiden bij het vinden van oplossingen;
- Het signaleren van ongewenste omgangsvormen en het adviseren van het management.
- Het geven van voorlichting en informatie.
Een vertrouwenspersoon neemt het probleem niet over, maar ondersteunt en denkt mee in de oplossing. Veelal kunnen klachten op een informele manier worden opgelost, waarna uw medewerkers weer op een prettige manier aan de slag kunnen.
Vaak gaat het om gevoelige zaken, waarbij strikte vertrouwelijkheid van belang is en waarbij pas actie ondernomen wordt door de vertrouwenspersoon als de melder hier toestemming voor geeft. Strikte vertrouwelijkheid is het beste te waarborgen wanneer de vertrouwenspersoon geen onderdeel van de organisatie is.
Ondersteuning van Werkverzuim
Heeft u nog geen vertrouwenspersoon in uw organisatie, maar wel de behoefte? Wij kunnen u daarbij ondersteunen. Wij werken volgens de richtlijnen van LVV (landelijke vereniging van vertrouwenspersonen).
Wilt u meer informatie over het inschakelen van een vertrouwenspersoon, tarieven en voorwaarden? Neem dan contact met ons op. Bel naar 0297 820 829 of stuur een bericht naar info@verzuimopwerk.nl.